به گزارش راهبرد معاصر به نقل از سایپا، حسین کاظمی با بیان اینکه سالهاست صنعت خودرو ایران به ویژه گروه خودروسازی سایپا به دلیل تولید خودرو پراید مورد نقدها و تخریبهای زیادی قرار گرفته است، افزود: با وجود اینکه بسیاری از این انتقادها غیرکارشناسی و بیشترمعطوف به استفاده غیرمنطقی از یک خودرو درون شهری در جادههای برون شهری بود، اما گروه خودروسازی سایپا با هدف احترام به خواسته عمومی جامعه و در راستای ارتقا سطح کیفی سبد محصولات خود اقدام به خروج این خودرو از خط تولید کرد.
وی با بیان اینکه این قیمتهای سرسام آور خودروها از جمله پراید هیچ ارتباطی به شرکت خودروساز ندارد و توسط واسطهها و مالکان خودروها و یا با قیمت سازی سایتهای مجازی صورت میگیرد، ادامه داد: متاسفانه جوسازی و نقشآفرینی واسطههای بازار پس از توقف تولید دو مدل خودرو پراید باعث شد قیمت این خودرو در بازار آزاد به شکل غیرمنطقی افزایش پیدا کند. این در حالی است که در همه کشورها وقتی تولید یک محصول به دلیل فناوری قدیمی متوقف میشود، میزان استفاده و در نتیجه قیمت آن کاهش چشمگیر پیدا میکند.
وی افزود: پس از انتشار خبر توقف تولید پراید و افزایش قیمتها در بازار، برخی از منتقدان تولید آن، تغییر رویکرد داده و بیان میکنند که با خروج پراید، به عنوان ارزانترین خودرو کشور، بخشی از جامعه توان خرید خودرو را از دست میدهد.
کاظمی با بیان اینکه در روزهای اخیر پیشنهادهایی به سایپا برای عرضه دوباره این خودرو به منظور تنظیم بازار ارایه شده، افزود: تولید دو مدل پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ متوقف شده، اما خط تولید پراید ۱۳۱ برای انجام تعهدات قبلی همچنان فعال است و با افزایش ظرفیت آن و برای کاهش قیمتها میتوان عرضه پراید را از سر گرفت.
معاون فروش سایپا ادامه داد: تولید مجدد خودرو پراید مستلزم دریافت مجوزهای لازم از نهادهای ذیربط از جمله سازمان استاندارد، سازمان محیطزیست و پلیس راهور است که در صورت صدور این مجوزها و اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار، سایپا آمادگی عرضه دوباره پراید را دارد.